SWMU24 Blog GV 1

G&V – Caps Energy Card app

Mobile - Discovery Bootcamp - MVP
Sweet Mustard helpt G&V Energy Group bij de ontwikkeling van de app voor de multibrand Caps Energy tank- en laadkaart.

G&V Energy Group is uitgegroeid tot de nummer één onafhankelijke speler op de Belgische markt. Een belangrijke pijler binnen de groep is de Caps Energy Card – een hybride kaart met online platform voor fleetbeheer – en een netwerk van meer dan 2.500 tankstations en 450.000 laadpunten. Van CNG tot LNG en elektrisch laden – wat er ook verandert aan mobiliteit, Caps evolueert mee. Met de recente omwenteling naar elektrisch rijden, was de voormalige Caps Fuel Card met bijhorende app toe aan een update. Sweet Mustard staat hen daarin bij. Sarah Timperman, verantwoordelijke voor Sales & Marketing en Projectmanager Josse Desauw vertellen over het project.

Onze aanpak

Mee met veranderende mobiliteit

Sarah: “Sinds 2006 is het netwerk van de Caps Fuel Card enorm gegroeid, mee gestuwd door overnames en partnerships met o.a. Esso, Lukoil, Shell … Gezien G&V wil pionieren op vlak van duurzaamheid, evolueren we altijd mee met de nieuwste vormen van brandstof, dus ook met elektrisch rijden. Josse vult aan: “Een van de grote voordelen van Caps is dat we zowel brandstof als elektriciteit aanbieden. Dat is vooral voor fleetmanagers enorm handig, want alles zit centraal. Ze moeten geen verschillende kaarten beheren, maar krijgen alles op één platform en één factuur. Het draaide ons vooral om het makkelijker maken van het leven van die fleetbeheerder, en daar heeft Sweet Mustard enorm in geholpen.”

“Onze kracht zit in het feit dat we een multibrand kaart kunnen aanbieden. Voorheen zorgde dat ervoor dat het voor klanten niet altijd duidelijk was bij welke stations ze onze kaart konden gebruiken. Daar schept de app nu duidelijkheid in.”

- Sarah Timperman, Sales & Marketing verantwoordelijke G&V
Van onderzoek naar UX en interne ontwikkeling

We startten het traject met een uitgebreid onderzoek, de discovery. Sarah: “Daar stonden we eerst sceptisch tegenover, maar Sweet Mustard heeft ons overtuigd om het toch te doen. In de discovery hebben we voor elke gebruiker de noden bepaald, nagedacht over welke weg ze afleggen en zo de basis voor de app gelegd. Wij dachten dat we dat allemaal wisten, maar in de discovery zijn zaken naar boven gekomen die we over het hoofd gezien zouden hebben. Daarna hebben Thomas en zijn team ons bijgestaan bij de volledige uitwerking, van UI en UX tot de ontwikkeling van de applicatie."

Sweet Mustard heeft het project in goede banen geleid, vertelt Josse. “We hadden intern al vaak geprobeerd om agile te werken, maar dat verliep moeilijk. Sweet Mustard geeft daarentegen het schoolvoorbeeld van hoe het moet. De werkwijze toont onder andere hoe je toch je flexibiliteit kan behouden, zelfs als er dringende punten opkomen tijdens de ontwikkeling. Daardoor waren Sarah en ik als projectverantwoordelijken altijd goed op de hoogte, zonder dat we dagelijks betrokken moesten zijn. Als we Sweet Mustard nu als voorbeeld geven voor agile werken, dan is iedereen direct on board.”

Structuur en uitdagen

Hoe G&V de samenwerking ervaren heeft? “Zeer positief,” aldus Sarah. “De sprint meetings verliepen gestructureerd, elke bug werd direct opgemerkt en weggewerkt, met elk detail werd rekening gehouden. Ze stellen de juiste zaken in vraag, dagen ons uit en helpen ons uitzoomen. Verder is Sweet Mustard heel transparant qua budget. De manier van werken is open en oprecht. Ook denken ze in elke fase van het ontwikkelproces na over toekomstige mogelijkheden. Ideeën die aan bod komen tijdens meetings worden nauwkeurig bijgehouden voor in de toekomst.”

Josse vult aan. “De manier van werken creëert een vertrouwensrelatie. Daardoor gaan we ook andere zaken aan zusterbedrijven uit de Cronos aan de Leie-groep toevertrouwen, zoals de ontwikkeling van onze website. Handig is dat Thomas volledig mee is in het verhaal, waardoor hij onze webpartner zal briefen. Het is mooi meegenomen dat je iemand hebt die zowel de achtergrond kent als kritisch kan meekijken.”

“Alles wordt ontwikkeld op onze systemen en de code blijft onze eigendom. We merkten bij een vorige samenwerking dat het soms moeilijk is om toegang te krijgen wanneer je code bij je leverancier zit. Daarnaast heeft iemand van ons team de interne sprint meetings van Sweet Mustard gevolgd en enkele dagen bij hen op locatie gewerkt, zodat die helemaal mee is als we bepaalde zaken op een dag zelf willen doen. Die openheid stellen we op prijs. De code mag dan wel van jou zijn, als je niet weet hoe de structuur in elkaar zit, dan heeft dat niet veel zin. Dankzij die co-creatieve manier van werken hebben we snel kunnen schakelen. Het feit dat we fysiek in elkaars omgeving zitten, helpt natuurlijk ook.”

- Josse Desauw, Projectmanager G&V
Eerst de basics, dan extra features

G&V koos ervoor om de app gradueel te verbeteren, aldus Josse. “We zaten met het probleem dat de vorige app op bepaalde smartphones niet meer werkte. Daarop hebben we beslist om eerst de app in een nieuw jasje te steken en met de basisfunctionaliteiten in de appstores te lanceren. Daarna hebben we gefocust op extra functionaliteiten. In de laatste fase hebben we bijvoorbeeld gefocust op het toevoegen van een routeplanner.

In de volgende fase willen we de gebruikerservaring nog meer personaliseren, zodat gebruikers bijvoorbeeld hun eigen transacties kunnen opvolgen en hun kaart kunnen blokkeren als ze die zijn kwijtgeraakt. Kortom, zaken die het leven van de vlootbeheerder nog makkelijker maken. Verder willen we inzetten op transparantie door prijzen aan tankstations en laadpunten duidelijk weer te geven. Ook willen we de routing finetunen, zodat je geen grote omweg moet nemen om op ons netwerk te blijven, maar dat je naar het roamingnetwerk gestuurd wordt wanneer dat interessanter is.”

SWMU24 Blog GV 2

Looking back

Mobiliteit verandert als nooit tevoren. Is de vernieuwde app futureproof? Volgens Sarah wel. “Als een eindgebruiker nu overschakelt op een elektrisch voertuig, dan hoeft hij niet van aanbieder te veranderen. Daarbij vermijden we met onze app laadstress, door gebruikers makkelijk naar het dichtstbijzijnde of snelste laadpunt te begeleiden. Dat maakt de drempel om over te stappen alweer wat lager. Ongeacht welke aandrijving je hebt, onze klanten zitten goed bij ons. We zijn klaar om mee te evolueren met de wensen van de markt.”

Josse: “Sommige medewerkers en bedrijven zitten met heel wat vragen. Ze zijn nog niet overtuigd van elektrisch rijden en/of ze zitten met range anxiety. Onze app helpt en begeleidt hen. We beweren trouwens niet dat elektrisch rijden of net brandstof dé oplossing is, het is een en-en-verhaal. Dat wordt duidelijk in onze app.”

Op zoek naar een digitale oplossing op maat?

Van probleemstelling tot uitgekiende strategie. Voor digitale oplossingen op maat moet je bij Sweet Mustard zijn. Benieuwd hoe we kunnen samenwerken? Aarzel dan niet om contact op te nemen.

Enkele van onze klanten

Waarom kiezen voor Sweet Mustard?

Team van experten

Onze teams worden steeds nauwkeurig samengesteld, een perfecte mix van mensen met kennis en ervaring in business, design en technologie.

Co-creatie

We geloven heel sterk in open en transparante samenwerking. Voor ons is de klant een onmisbare schakel in het team.

Focus op impact en kwaliteit

We streven naar oplossingen die het verschil maken. Oplossingen die zorgen voor de nodige versnelling en toegevoegde waarde.