De toekomst van mixed reality 24 Nov 2017

De toekomst van mixed reality 24 Nov 2017

Pokémon Go, de hype is intussen gaan liggen, maar het was voor velen een eerste aanraking met een vorm van augmented reality. Er zijn echter ook andere vormen, de een al meer bekend en meer beloftevol dan de ander. Mixed reality is één van deze vormen, toch is het vooral deze die in de gaten gehouden moet worden, dit omdat de mogelijkheden enorm zijn. In dit artikel zullen we de toekomst van mixed reality eens onder de loep nemen, deze vergelijken met virtual- en augmented reality, alsook staven waarom net deze een grotere toekomst heeft.
Pokémon Go

Mixed reality

Vooraleer uitgelegd kan worden waarom mixed reality een grotere toekomst heeft dan virtual- en augmented reality moet het verschil hiertussen aangeraakt worden. Om het onderscheid zo duidelijk mogelijk te maken zal ik dit doen aan de hand van een voorbeeld die al eerder opgehaald is namelijk “Pokémon Go”.

Virtual reality zal voor het merendeel van de mensen het meest bekend zijn. Dit doordat grote bedrijven zoals Sony en Samsung al verschillende producten op de markt gebracht hebben zoals de Playstation VR en deze dus al meer geïntegreerd is. Bij virtual reality wordt gebruik gemaakt van een headset en controllers. Je wordt volledig afgesloten van de echte wereld en in een nieuwe virtuele wereld ondergedompeld. Als we terug gaan naar Pokémon Go zouden we dus in een nieuwe wereld geplaatst worden en ons niet meer bewust zijn van de echte wereld rondom ons om Pokémons te vangen. Wandelen doen we door middel van de controllers en dus niet door ons effectief te verplaatsen in de echte wereld.

In vele aspecten is augmented reality dezelfde als virtual reality. Virtuele objecten worden aan ons getoond, dit door gebruik te maken van een apparaat zoals een display. Echter wordt de echte wereld niet meer vervangen, er wordt gewoon extra virtuele informatie toegevoegd aan de echte wereld. Dit is ook wat gebeurt bij Pokémon Go. Door gebruik te maken van de camera en het gps-systeem van je smartphone werden Pokémons in de echte wereld ‘geplaatst’.

Mixed reality gaat hier nog een stap verder in, we kunnen het zien als het beste van twee werelden. De echte wereld is nog altijd zichtbaar en er worden virtuele objecten aan toegevoegd. Deze objecten worden dan vast geplaatst in de echte wereld en niet gewoon eraan toegevoegd. Eenmaal we op een Pokémon geklikt hebben, en we ons verplaatsen, zal deze meebewegen. We kunnen dus nooit de achterkant en/of zijkanten van de Pokémon zien. Bij mixed reality kunnen we dit wel. Doordat het object wordt vastgepind op een punt in de echte wereld kunnen we andere kanten van het object bekijken, alsook er dichter of verder vandaan bewegen. Ook zou het mogelijk zijn om een pokémon op of onder een tafel te plaatsen en niet enkel in een ijle omgeving. Het bekendste product dat mixed reality gebruikt is Microsoft’s Hololens.
Microsoft Hololens

Een rooskleurige toekomst

Voorlopig hebben we Mixed Reality vooral uitgelegd aan de hand van Pokémon Go. De mogelijkheden zijn echter veel groter, ze beperken zich niet tot enkel de entertainment industrie.

Constructie bijvoorbeeld is een sector waar dergelijke technologie een grote hulp zou kunnen vormen. In plaats van gebruik te maken van plannen op papier om de plaatsing van sanitair of dergelijk te kunnen realiseren, kunnen deze met behulp van mixed reality “toegevoegd” worden aan de echte wereld. Stel je voor dat je in een ruimte loopt en kunt zien waar de buizen etc zich bevinden. Ook extra informatie kan weergegeven worden op je scherm over de gezondheid van machines, en waar er zich al dan niet een fout bevindt. Dit zal de efficiëntie enorm verhogen alsook de kans op fouten minimaliseren. Een product die dit al goed waarmaakt is de Smart Helmet van [DAQRI].
DAQRI Smart Helmet

Waar de producten van DAQRI zich onderscheiden in vergelijking met bijvoorbeeld de HoloLens, is dat deze zich vooral richt op de industriële markt. De helm is ook zodanig gemaakt dat deze de standaard veiligheidshelmen kan vervangen. Echter blijft deze helm toch licht en het comfortniveau relatief hoog. Extra informatie wordt constant toegevoegd via het display, zoals warmtebeelden of constructieplannen. De omgeving wordt hiervoor continu gescand in 360 graden. Het enige nadeel is dat interactie bereikt wordt a.d.h.v. een cursor die zich in het midden van het display bevindt, en handbewegingen dus geen effect hebben.

Ook bij scholen kan dit ingezet worden. Bij biologie bijvoorbeeld; ipv het menselijk lichaam uit te leggen aan de hand van afbeeldingen uit een boek, kan deze gevisualiseerd worden. Het ontleden van dieren bijvoorbeeld kan ook op deze manier gerealiseerd worden.

Een laatste aspect dat we zullen bespreken is de communicatie. Waar we al gebruik maken van applicaties als Skype om te kunnen communiceren en de persoon in kwestie te zien kan deze aan de hand van mixed reality als het ware in de woonruimte geplaatst worden. Alsof deze persoon echt aanwezig is. Ook kan iemand met deze technologie uitleg of assistentie geven bij een actie. Denk maar aan een loodgieter die aanwijzingen geeft om je gootsteen te herstellen.

Er zijn al tal van bedrijven die zwaar inzetten op mixed reality. Deze producten zijn vaak nog duur voor de gemiddelde consument, echter toont dit wel dat het geloof in deze technologie groot is. Het bekendste bedrijf is waarschijnlijk Microsoft met zijn [HoloLens]. Het is ook Microsoft die de term mixed reality heeft geïntroduceerd. Er zijn ook anderen op de markt zoals [Magic Leap]. Deze is wel nog een mysterie voor het grootste gedeelte, echter hebben reuzen zoals Google en Alibaba hierin al veel geld geïnvesteerd. Dit doet ons toch wat geloven dat het veelbelovend zal zijn, de toekomst zal het uitwijzen indien dit echt het geval is of slechts een hoax.

Conclusie

Als je het mij vraagt is mixed reality zeer veelbelovend en een spannende technologie, met tal van mogelijkheden die de wereld zoals we die kennen kan verrijken. MR is de volgende iteratie op het hele AR en VR gegeven, en vertoond steeds minder limitaties. De technologie is misschien nog niet volledig ‘on point’, de toekomst ziet er echter veel belovend uit.