Groeien is een teameffort en kan alleen slagen als iedereen meewerkt

Net zoals vele andere bedrijven, is een van de doelen van Sweet Mustard om te blijven groeien. Maar wat betekent groei? Wat kan je doen om je werknemers zoveel mogelijk te betrekken? En wat zijn na vijf jaar de belangrijkste lessons learned? We hadden een gesprek met Mike Seghers en Davy Hoornaert die groei binnen Sweet Mustard vorm proberen geven.

Wat is groei?

“Toen Sweet Mustard werd opgericht, zaten we met dezelfde vraag”, steekt Mike van wal. “We hebben veel gelezen over de betekenis van groei en hoe we bepaalde groeimodellen kunnen toepassen. Maar hoe meer we ons gingen verdiepen, hoe meer we beseften dat groeien iets heel persoons- en bedrijfsgebonden is. Modellen klakkeloos overnemen werkt niet.”

“Het idee dat we moeten groeien en daar actief rond willen werken, is er altijd wel geweest”, vult Davy aan. “Ze zeggen wel eens: ‘stilstaan is achteruitgaan’, en dat is exact hoe we over groeien denken. Daarom organiseerden we enkele brainstorm momenten waaruit concrete ideeën kwamen die we met het team konden uitwerken.”

Een groeidocument opstellen

“We zijn dus gestart zonder leidraad, maar waren het erover eens dat we een growth mindset wilden stimuleren bij onze mensen. Net zoals bij onze klanten willen we ook intern blijven bijleren. We moeten durven vooruitlopen zodat we elkaar en onze klanten kunnen blijven inspireren. Daarom kozen we ervoor om iteratief te werk te gaan en vanuit onze eigen ervaringen een groeidocument op te maken. Een dynamische leidraad waarin we beschrijven hoe je kan groeien binnen onze organisatie, en bij wie je met welke vragen terecht kan.”

“Pas op, we zeggen wel groeidocument, maar zien het eerder als een soort kapstok of een samenvatting van enkele basisprincipes”, gaat Mike verder. “Als onze mensen groeien, kunnen we niet anders dan als bedrijf meegroeien. Voor ons was het dan ook niet meer dan normaal om waarden zoals elkaar inspireren en kennis delen op te nemen in onze pijlers.”

“Het belangrijkste om die pijlers in de praktijk te kunnen omzetten is feedback”, aldus Davy. “Je staat er niet alleen voor en onderneemt zaken om vooruit te raken, en om verder te kunnen ga je op zoek naar feedback. We kiezen hier ook bewust om geen woorden zoals evaluatie te gebruiken, omdat je niemand kan verplichten om te groeien.”

Buy-in van je mensen

“Zoals ik eerder al zei, is professioneel groeien een persoonlijk pad”, bevestigt Mike. “Zien dat je huidig pad niet meer bij je past en dat je iets anders wilt, is ook groeien. Verbreden, verdiepen, coach worden, leidinggeven, … Je kan groeien op zowel professioneel, persoonlijk als financieel vlak. En hoe concreter het allemaal wordt, hoe meer we als mens geneigd zijn om ons met anderen te gaan vergelijken.”

“Groeien heeft voor iedereen gradaties”, gaat Davy verder. “Iedereen wil de kans krijgen om kennis en expertise door te geven. We willen daarom ook bewust ‘het groeien van onze mensen’ niet beperken tot de mogelijkheden die Sweet Mustard aanbiedt. Zo zijn er ook Sweeties die binnen de Cronos aan de Leie cluster hun eigen onderneming starten of een overkoepelende functie opnemen.”

“Maar natuurlijk krijgt niet iedereen zomaar carte blanche. Zoals we eerder al hebben gezegd, houden we dankzij het groeidocument er wel enkele basisprincipes op na”, stelt Davy. “We vinden het belangrijk om ons community gevoel uit te dragen en onze Sweet Mustard familie bij elkaar te houden. Het ethos van Cronos dat iedereen de ruimte en mogelijkheid geeft om zaken te ontdekken, dragen we mee, maar onze eigen normen en waarden doorgeven aan bijvoorbeeld nieuwe dochterondernemingen, vinden we uitermate belangrijk.”

“Die waarden concreet maken was voor ons een van de belangrijkste lessen die we de afgelopen jaren hebben geleerd”, concludeert Mike. “De balans tussen werk en privé moet er zijn, maar het is uitdagend om die in evenwicht te houden. De cultuur van je bedrijf komt namelijk van de mensen zelf, dus we zijn er ons van bewust dat het voor eender welk bedrijf dan ook moeilijk is om 100% betrokkenheid te krijgen van je mensen.”

“Groeien moet je zien als een gezamenlijke oefening, die meer wordt gedragen als iedereen vanuit het team hieraan meewerkt. Luister naar je team, ga in gesprek, maar ga ook niet onnodig een hele weg voor iemand anders uitstippelen.”

Ben je benieuwd naar hoe we bij Sweet Mustard ons groeidocument in de praktijk omzetten? Hou dan zeker onze blogpagina in de gaten, want binnenkort lanceren we enkele blogs vanuit onze interne teams!